اثرات رهیافت مدرسه در مزرعه (FFS) بر وضعیت کشاورزان در مدیریت تلفیقی آفات برنج( IPM) در شهرستان لاهیجان
کد مقاله : 1114-9THCBIOCON
نویسندگان:
حشمت اله سعدی *1، سارا صاحبی2، رضا موحدی3
1عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا
2دانشگاه بوعلی سینا
3عضو هیات علمی، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا
چکیده مقاله:
ترویج کشاورزی برای پیشبرد اهداف و سیاست های توسعه کشاورزی از روش ها و مکانیزم های مختلفی استفاده می کند. تجارب جهانی نشان می دهد، بدون آموزش و مشارکت بهره برداران کشاورزی، امکان توسعه روش های پیشرفته کشاورزی ناممکن است. رهیافت مدرسه در مزرعه (FFS) به عنوان رهیافت مشارکتی و موثر در نظام ترویج کشاورزی از سال 1391 برای مدیریت بیولوژیک آفت کرم ساقه‌خوار برنج در راستای مدیریت تلفیقی آفات شهرستان لاهیجان به کار گرفته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و جامعه آماری شامل کلیه شالی کاران شرکت کننده در دوره آموزش رهیافت مدرسه در مزرعه در شهرستان لاهیجان هستند (140 نفر) به منظور بررسی دقیق تر اثرات این رهیافت به همین تعداد کشاورز که در دوره شرکت نکرده اند انتخاب شده اند. پرسشنامه محقق ساخته مهمترین ابزار جمع اوری اطلاعات در تحقیق حاضر است. پایایی پرسشنامه توسط جمعی از اساتید متخصص ترویج و اموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا و روایی آن از طریق الفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت (بین 0.742 تا 0.871 ). تجزیه و تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS/18 انجام شده است. در این تحقیق از تکنیک تحلیل عاملی برای شناسایی سازه های کلیدی استفاده شده است (ضریب KMO برابر 816/0 ). نتایج تحقیق نشان داد کاربرد این رهیافت در مدیریت تلفیقی آفت برنج پنج اثر کلیدی دارد، افزایش سطح دانش کشاورزان، بهبود وضعیت نگرش کشاورزان، کاهش مصرف سموم، افزایش آگاهی های اجتماعی و آموزشی. در انتها توصیه شده است برای توسعه مدیریت تلفیقی آفات در کشور نیاز به استفاده از خدمات ترویج و به ویژه روش های مشارکتی است.
کلیدواژه ها:
مدیریت تلفیقی افات ( IPM)، کرم ساقه خوار برنج، ترویج کشاورزی، رهیافت مدرسه در مزرعه (FFS)، شهرستان لاهیجان
وضعیت : مقاله به صورت مشروط برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است